Battleship island Nagasaki

14 november 2017 - Nagasaki-shi, Japan

Voor de kust van Nagasaki ligt een eiland dat rijk is aan kolen. Daar is indertijd dus een kolenmijn op gevestigd (Mitsubishi). De eerste zeven verdiepingen tellende flat van beton is er neergezet (zonder lift). In 1974 besloot de Japanse regering over te gaan van steenkolen naar olie en is van de een op de andere dag de zaak gesloten. Sinds die tijd ligt het dus braak tot recent dit eiland en deze mijn tot industrieel erfgoed zijn verklaard. De excursie trekt veel scholen en japanners, een enkele westerling. Veel wordt verteld over het leven van de mijnwerkers, gebrek aan privacy, gevaarlijk en vies werk enz. Het raadselachtige dat er in reisboekjes over het einde van e mijn geschapen wordt wordt afgedaan met de overgang op olie. Verder vaar je langs de toegang waar vroeger (veel vroeger) de Hollanders aan moesten leggen om gecontroleerde te worden op Christelijke smokkelwaar voordat zij handel mochten drijven.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl