Jaipur naar Agra

27 januari 2018 - Agra, India

Een rustige reis, onderweg nog een 500 jaar oude ontvolkte stad/fort van de Mongols bezocht. Wederom valt mij op hoe geavanceerd dat toen was en roept de vraag op wat is er tussendoor gebeurt.  De koning die het in 12 maanden liet bouwen en 16 jaar bewoonde had hulp van een soefi nodig om een zoon te krijgen bij de Hindi vrouw (hij had ook een katholieke en islamitische, erg modern dus en multi religie ). Het graf van deze soefi wordt door alle religies bezocht om een wens te doen, touwtje aan het raam binden en bidden is het devies. Als ik de rit rustig noem betekent dat bij twee banen altijd de rechter baan rijden, links is voor motoren, koeien, fietsen en alles dat langzaam gaat. Vrachtwagens rijden ook rechts dus inhalen doe je links, of rechts als daar ruimte lijkt te zijn, kan eventueel ook op de banen van de tegenliggers, tenzij er betonblokken staan. Motoren hebben minder rechten dan auto’s, die moeten dus opzij gaan als je toetert, en ook als je ernaast rijdt en van richting verandert, en als ze je tegemoet komen ook. Idem voetgangers en ander langzaam spul. En als het stilstaat langzaam naar de gewenste richting bewegen tot het de ander blokkeert, of er daar opzetten en idem langzaam voorwaards. Met deze technieken heb je het meeste success als de tegenwerkers zwakker zijn dus motor tuktuk of tweewieler. Een altijd naar voren kijken en gericht rijden. Per saldo lijkt het op een school vissen en gaat het best goed. O en de kortste weg is altijd de mooiste dus als dat even tegen de richting in is geen probleem van maken, gewoon doen!