Antartica

11 december 2018 - Ushuaia, Argentinië

Het schip… een uit 1982 stammende in Polen gebouwde Russische veerboot…..dat geeft toch te denken? Een van de vier topdek hutten met zes ramen, een zitje… ook dat geeft te denken toch?. Rustige zee bij het uitvaren van de Beagle , rustige zee in de Drake passage, vogels die ons volgen….

Prachtig weer bij half moon island. Penguins die een snelweg hebben tussen nesting en de zee, benieuwd naar je kijken en komen als je stil en laag staat. Een mink walvis die zich laat zien, een zeeolifant die rust na verloren te hebben van een ander mannetje.

Storm en sneeuw de volgende ochtend dus wel vroeg op maar geen landing (terecht). Ijsschotsen worden talrijker en zijn bij grijze lucht blauw gekleurd. Doorvaren naar Paradise bay, hier wel een zodiac cruise en een landing. Nu een bultrug tussen de ijsbergen en natuurlijk penguins. Prachtige ijsbergen en opklaringen maken het geheel af.

Penguin op snelwegen vanaf hun enig zins onwelriekende nestgebieden leiden naar zee voor de fourage. Roofvogels azen ondertussen op hun eieren en jongen. Ijsbergen vallen langzaam uiteen en kantelen als ze afbreken en gedurende het smelten daarmee de mooiste in grijze luchten blauwe vormen vertonend. Kleine bultrug met mamma komen voorbij luid blazen uit de neusgaten. Zeeleeuw geniet na van de penguin maaltijd op een ijsschots.

Dit landschap met haar dieren is niet te vergelijken met welk ander gebied dat wij op aarde gezien hebben. De cruises op de zodiac’s brengen het samen met de wandelingen dichtbij in al haar bijzonderheid (en kou, sneeuw en ijs).

1. Henk en Annerie:
    11 december 2018
    Wat een reportage. Geweldig.
    Ja zo hebben wij IJsland ervaren.
  2. Annelies:
    11 december 2018
    Ha jullie zijn er weer! 😊
    En wat een prachtige foto's! Indrukwekkend die natuur en die omgereptheid.
  3. Carla:
    11 december 2018
    Het klinkt alsof iemand ernstig onder de indruk is! Misschien moet ik het ook eens overwegen. Beetje duur alleen...
  4. Kino en Hans:
    11 december 2018
    Lieve beiden. Prachtig prachtig. IJsland herinneringen komen boven maar zulke hoge rotsen met zoveel ijs en sneeuw en met pinguïns zagen wij, Henk en Annerie, Hans en ik toch niet. Super. Wat een reis. Maar wat is t bedreigd.
  5. Klaske:
    Wouw!
  6. Wilna:
    prachtig
  7. Joost:
    12 december 2018
    Prachtig! Geweldig! Mooi! Indrukwekkend! Wel koud volgens mij. Geniet ervan en bedankt voor de mooie plaatjes!