Bikanar

20 januari 2018 - Bikaner, India

Bikaner het oude fort en de paleizen van de Maharadja. Nooit ingenomen en nog in heel goede staat. Een enorm contrast met de wereld hier nu. Pracht en praal en ruimte en eigenlijk onvoorstelbare dingen als een verdiepte vijver met daarin de troon voor de maarde tijdens Holi. Ik vraag mij af wie er verf naar hem durfde gooien.. Toonzalen vol met wapens (onvoorstelbaar op hoeveel manieren je eenander kan beschadigden). Lage deuren en ongelijke vloeren zijn wel standaard in de paleizen. Dat is zo omdat eventuele rovers dan op hun vlucht met buit gehinderd worden. Dus laat nou nooit meer iemand beweren dat het in de huidige tijd een fout is! Het is zo bedoeld!! Dan per tuktuk de oude stad in. De bestuurder laat mij alles zien en is met name erg op de oude Havali’s. Ik ben meer op de locale mensen en hun winkeltjes. Opvallend is dat als je hier alleen loopt je niet lastiggevallen wordt met kom naar mijn winkel. Een messing drinkbeker gescoorde voor 100 r!. Wat wel opvalt is dat schoon hier denk ik een onbekend begrip is. M.i komt het rood gewoon uit op de goot en liggen de koeien en hun productie overal naast het gewone afval. Een andere wereld zeg maar. Veel tempels en daar is de regel schoenen en sokken uit. Ook daar veel offers van eten met de bijbehorende beesten duiven en koeien en vast meer. Het is wel feestelijk in de tempels, veel gezang, veel kleur. Bij de ingang oude kleding (zou dat voor de minst bedeelde zijn?0 en een van de tempels is gemaakt van cement aangemaakt met boter, dus in de zomer is het enigszins vettig vertelde de man bij de ingang. (als het maar niet op je hoofd drupt …)  Daarna thee en een kaas met kruiden pannenkoek op een terras in een oase van rust, en denk maar niet dat je de tuktuk bestuurder mee krijgt daarbij (evenmin de chauffeur )

1. Ricardo Weewer:
    20 januari 2018