Jaipur

26 januari 2018 - Jaipur, India

Het oude stadsdeel is inderdaad net alsof je in wat wij de middeleeuwen noemen verkeert. Een grote opeenstapeling van winkeltjes en werkplaatsen gordend naar gilde. Dus de steenhouwers bijenkaar, de kleding makers, de meubelmakers, de bling bling handelaren. En daartussen eetstalletjes. Gisteravond mijn duurste avondeten tot nu toe gehad. 10 rupi voor twee gevulde (groenten linzen ed) deelballen gefrituurd met saus. Pima eetbaar. Jammer dat het hotel (in iedergaval op mijn kamer) geen heet water levert. Ik zal zo direct maar eens een lid van de laagste kaste hierover met de stok onderhouden. Met gids vandaag naar de bezienswaardigheden. Ik hou niet van gidsen maar deze mag blijven. Naast een goede uitleg ook over van alles en nogwat kunnen praten, moslims, (hij Hindu), huwelijk, belang van asterologie, en veel geleerd over het Amber palace/fort en het observatorium. Hier loop ik er altijd weer tegenaan dat dingen die in 1600 nogwat door de Mongols gebouwd zijn zo geavanceerd waren. Voorbeeld, ze hadden ingenieus stoom en heetwaterbad en föhn, ze hadden een met water en wind geregeld airconditioningsysteem, het observatorium was tot op seconden nauwkeurig. En dan het grote vertrouwen dat gesteld wordt in astrologie, het bepaalt (als god dat zo laat lopen) jouw leven. Sterrebeeld (heel mooi weergegeven in symbolische bouwsels met hoogte, ruimte doorgang, stijfheid trap etc) bepaalt of je bij elkaar past (en kan dus een huwelijk maken of breken). Ik ben ook nog even naar een astroloog geweest voor een handlesing en jullie zullen het resultaat kunnen inschatten …(ik hoor en lees graag …). Het waterpaleis, drie verdiepingen onder de grond (water) niet bruikbaar, twee erboven, wordt hotel tzt. Gezien hoe edelstenen (ik moet safier hebben (hint hint)) geslepen worden en in ringen gezet (weer niks gekocht). Stempels voor textiel, het is een heel werk om dat tot een vierkante meter bedrukt te krijgen, lijkt op zeefdruk. En tenslotte een kameel een bewerkte poot uitgedraaid (wel gekocht, onbekende god). Kortom na een wandeling (nogmaals) door de oude winkelbuurt een leuke dag, heel leuk!