Amish kijken...

1 november 2022 - Kinzers, Pennsylvania, Verenigde Staten

Even wat punten die men als wijsheden kan oreren.... de Amish gaan tot hun 8e leerjaar naar school (de staat controleert of de juiste lesstof wordt gegeven) omdat je je ook door kennis niet mag verheffen boven je naaste. Knopen op kleding waren heel lang verboden, dus speldt men de dameskleding soms nog steeds en hebben jasjes haakjes. Dominee en Bisschop worden gekozen door eerst 20 mannen te laten kiezen door de gemeenteleden waaruit 10 mannenoorden gekozen door de bisschop, die vervolgens een bijbelvers op een papiertje in een van de ingenomen liedboeken stopt (van de 10 mannen) en deze willekeurig teruggeeft aan hen. Hij die het papiertje heeft is de nieuwe dominee voor het leven, bijna geen vergoeding, geen ontsnappen aan veel werk. Fietsen zijn hier verboden, ze brengen je te snel ver weg van de gemeente. Snel is tabu (Dutch=Duits).

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Gonda Van Prooijen:
    2 november 2022
    Onvoorstelbaar kunnen wij ons niet v
  2. Willy meijer:
    4 november 2022
    Het lijkt een beetje op aapjes kijken of is het dat niet? Ik zou denken dat je om dat effect te voorkomen niet alles toegankelijk maakt.
  3. Moosey:
    4 november 2022
    Nee t is Amish kijken, geen aapjes. Als je ze niet op de foto zet vinden ze het blijkbaar niet erg, ze hebben zelfs ontvangst aan huis om hun levenswijze te laten zien. En veel handel op het erf.
  4. Ricardo Weewer:
    6 november 2022
    Oh een amishmuseum?
    Het leven is dan wel lekker simpel…
  5. Moosey:
    7 november 2022
    Wat voor jou, zal ik je introduceren?