Kyoto in de regen

29 oktober 2017 - Nakagyō-ku, Japan

Vast weer een uitloper van de tyfoon, maar het regende fors vandaag. Gelukkig is Kyoto ruim voorzien van overdekte winkel, eet en wat dies meer zij straten. Eerst even over de inventiviteit van de Japanners. Wij kitten ons gek bij een badkuip om het lekdicht te krijgen, zij niet zij hebben gewoon de afvoer als een afvoerputje naast het bad zodat alles langs het bad loopt in het putje. Geniaal zou ik zeggen. Bussen, dat is het vervoermiddel hier in Kyoto (niet in Tokyo).  Wat al opviel aan de buschauffeur in Hakone valt ook hier op. Ze maken geluid (geluiden) een soort gekerm dat als je het verstaat zeker ergens over gaat (pas op een bocht, hou je vast ik ga remmen, bedankt voor het meerijden...), maar als je het niet verstaat toch een vreemde indruk maakt. (ze hebben een microfoon dus het is opzet). Gebouwen zijn tot op heden in Japan meer doelgericht dan mooi. (tempels uitgezonderd). Een beetje blokkerig. In de winkelstraten (overdekt) tref je frequent een tempel aan tussen de winkels (om de goden te vragen de aankoop goed te keuren?). Bankjes daar in tegen zijn er vrijwel niet, niet op straat, niet op het station, niet dus. Net als afvalbakken. Blijkbaar neemt iedereen zijn afval mee naar huis en zit niet op een bankje. M.b.t. eten komen er bij de foto's enige bizarre voorbeelden.