Tokyo

22 oktober 2017 - Shibuya-ku, Japan

Met een tyfoon in de buurt is het mogelijk wat te veel verwacht dat het droog en zonnig is. (dat is het dan ook niet). Reis tip was neem regenlaarzen mee (dat soort tips negeren we altijd). Wel twee (kinder) paraplu's gekocht dus we lopen net als de mensen hier onder een paraplu (in de middag toch maar vervangen door een groot exemplaar 2x). De ochtend op stap met de gids voor 4 uur (Yuki), treinkaartjes voor de komende drie weken gehaald (dat is papier) en de metro in (dat is een chipkaart). Contrast is dus groot, hoge technologische zaken aan de ene kant, maar traditionele aan de andere kant. Service is groot, op het perron kijkt iemand of iedereen in resp. uit de metro is voor hij het signaal vertrek geeft. Ondanks het mierennest (het is zondag toch is het druk druk druk) duwt er niemand en dringt niemand voor. Heel beleefd (leuk). De Meij Jingu shrine (begraafplaats van de keizers) is shinto dus voor feestelijke momenten als bruiloften, kinderen die een bepaalde leeftijd bereiken etc.  Japanners zijn volgens Yuki niet religieus maar doen wel aan de tradities die bij Shinto en Boedisme horen. Koffie bij Starbucks, met uitzicht op het drukste oversteunpunt van Tokyo, vervolgens naar de Skythree, de op twee na hoogste toren ter wereld. Prachtig zicht op de wolken bij dit weer (anders over Tokyo tot mount Fuji. Nog wat losse dingen: openbaar toilet met naast de nat/doog reiniging ook de optie muziek (zodat je de buren niet tot last bent), zakjes gedroogde vis en inktvis bevatten zakjes droogkorrels die je bij ons in electronica aantreft, de metro is voor meditatie.

1. Klaske:
    22 oktober 2017
    Merken jullie nog iets van de verkiezingen?
  2. Marjolein:
    22 oktober 2017
    Mooi verhaal weer. Maar eh...tyfoon/orkaan: dat is wel even schrikken. Voorzichtig daar en sterkte!
  3. Ricardo Weewer:
    22 oktober 2017
    haha gaat het dit keer wel lukken om meer dan 1 blog te schrijven?